Blog

  • De propositiehit van Sky Radio

    6 december 2017

    Normaal doe ik het nooit voor Sinterklaas. Daar ben ik principieel in: pas de kerstmuts op als de mijter vertrokken is! Maar dit jaar ging het gigantisch mis. Vorige week vrijdag in de ochtend, het moet ergens op de A4 geweest zijn, kon ik mij niet meer beheersen. Schuldbewust om mij heen kijkend naar fileburen om te zien of ze

    Lees meer
  • USP tegen het licht: Zwitsal luiers

    20 november 2017

    Ik ben er al een tijdje uit – ze zijn inmiddels 11, 9 en 6 – maar het staat me nog helder voor de geest. Ik was er, in alle bescheidenheid, eigenlijk behoorlijk goed in. Van vies naar schoon in een wisseltijd waar Verstappen zich niet voor zou schamen. Wij gingen voor Pampers en die keuze werd altijd bevestigd als

    Lees meer
  • Wat is jouw vlag?

    15 november 2017

    Tijdens de donkere maanden worden er weer vaker spelletjes gespeeld. Mijn tip: haal Stratego van zolder! Want dit spel kan iedere marketeer helpen met het op scherp zetten van de portfoliostrategie. En dat leidt vaak tot verrassende strategische inzichten. Heb je je weleens afgevraagd wat de vlag is van jouw merk? En welke verkenners je volgend jaar kan inzetten om

    Lees meer
  • Een BHAG is goud waard

    10 november 2017

    De Rabobank heeft een nieuwe campagne, het zal je niet ontgaan zijn. Er is namelijk nogal wat kritiek op, de slogan “Growing a better world together’ maakt behoorlijk wat los. Op zich al heel wat voor een campagne, maar ik wil het over iets anders goeds hebben. Hier zien we namelijk de BHAG zijn kop boven het maaiveld uitsteken. En

    Lees meer
  • Versterkt jouw CEO het merk?

    3 november 2017

    Loopt jouw baas wel eens met gestifte lippen en hoge hakken door de gang? Waarschijnlijk niet. Het aantal vrouwelijke CEO’s is namelijk nog steeds schrikbarend laag (onlangs nog gezakt van 7% naar 6%) en de kans dat je bij Virgin werkt is klein. Als stewardess serveerde Richard Branson na een verloren weddenschap eens de drankjes uit bij Virgin Air. Met

    Lees meer
  • USP tegen het licht: Vernieuwde Shell V-Power

    6 juli 2017

    Rijdt u wel eens om voor een litertje extra fijne brandstof? Niet? Wie weet binnenkort wel. Want Shell heeft onlangs haar premium brandstof V-Power flink vernieuwd. Ik werd op de herlancering gewezen tussen het tanken door. Dat deed ik trouwens gewoon met de groene slang, want waarom zou ik in hemelsnaam benzine mijn auto in pompen die per liter bijna

    Lees meer
  • USP tegen het licht: Heineken 0.0

    18 mei 2017

    Heineken introduceert een alcoholvrije variant onder haar moedermerk en is dus toch overstag gegaan. Opmerkelijk. Zeker omdat ze dat doet dat in een Bavaria-blauw jasje. Het zou zo familie kunnen zijn. Volgens de site van Heineken is dit voor het eerst dat Heineken in het blauw verschijnt. Maar dat is niet waar. Want iedereen die wel eens in een rondvaartboot

    Lees meer
  • Wat je als marketeer van Ajax kan leren

    3 mei 2017

    Er zijn wel eens Ajax trainers geweest die voorafgaand aan de wedstrijd repten over ‘aanpassen aan de tegenstander’. Hoongelach viel hen ten deel. Aanpassen? Ajax? Nooit! Wij gaan altijd uit van eigen kracht. Met een portie Amsterdamse bluf in de basis en altijd spelend met de borst vooruit. Want: Wij zijn Ajax. Merken moeten een voorbeeld nemen aan Ajax. ‘Positioneren’

    Lees meer
  • USP tegen het licht: easyEnergy

    26 april 2017

    Hoe je bovenop de marktontwikkeling met dynamic pricing kunt zitten en misschien toch de boot gaat missen EasyEnergy – ja, familie van easyJet – biedt klanten met een slimme energiemeter (inmiddels al meer dan 3 miljoen huishoudens) prijzen tegen kostprijs. Dat klinkt aantrekkelijk, maar dat betekent ook dat prijzen per uur verschillen. De nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt is namelijk

    Lees meer