Blog

  • USP tegen het licht: Vernieuwde Shell V-Power

    6 juli 2017

    Rijdt u wel eens om voor een litertje extra fijne brandstof? Niet? Wie weet binnenkort wel. Want Shell heeft onlangs haar premium brandstof V-Power flink vernieuwd. Ik werd op de herlancering gewezen tussen het tanken door. Dat deed ik trouwens gewoon met de groene slang, want waarom zou ik in hemelsnaam benzine mijn auto in pompen die per liter bijna

    Lees meer
  • USP tegen het licht: Heineken 0.0

    18 mei 2017

    Heineken introduceert een alcoholvrije variant onder haar moedermerk en is dus toch overstag gegaan. Opmerkelijk. Zeker omdat ze dat doet dat in een Bavaria-blauw jasje. Het zou zo familie kunnen zijn. Volgens de site van Heineken is dit voor het eerst dat Heineken in het blauw verschijnt. Maar dat is niet waar. Want iedereen die wel eens in een rondvaartboot

    Lees meer
  • Wat je als marketeer van Ajax kan leren

    3 mei 2017

    Er zijn wel eens Ajax trainers geweest die voorafgaand aan de wedstrijd repten over ‘aanpassen aan de tegenstander’. Hoongelach viel hen ten deel. Aanpassen? Ajax? Nooit! Wij gaan altijd uit van eigen kracht. Met een portie Amsterdamse bluf in de basis en altijd spelend met de borst vooruit. Want: Wij zijn Ajax. Merken moeten een voorbeeld nemen aan Ajax. ‘Positioneren’

    Lees meer
  • USP tegen het licht: easyEnergy

    26 april 2017

    Hoe je bovenop de marktontwikkeling met dynamic pricing kunt zitten en misschien toch de boot gaat missen EasyEnergy – ja, familie van easyJet – biedt klanten met een slimme energiemeter (inmiddels al meer dan 3 miljoen huishoudens) prijzen tegen kostprijs. Dat klinkt aantrekkelijk, maar dat betekent ook dat prijzen per uur verschillen. De nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt is namelijk

    Lees meer
  • Agile maakt creativiteit fragile

    28 maart 2017

    Agile versterkt eigenaarschap, multidisciplinair samenwerken en wendbaarheid. Maar wordt het ook creatiever? Laat ik meteen met de deur in huis vallen, ik prefereer agile boven de waterfall-werkwijze. Dan hebben we dat gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet kritisch moet zijn. Veel bedrijven zitten nog erg in de halleluja-fase. Dus zeg niets over de pasgeboren baby. Toch

    Lees meer
  • Millennials kunnen niet koken

    14 maart 2017

    In 2020 zijn millennials het meest belangrijke deel in je klantenbestand geworden. Deepdive millennials: deel 1. Mensen tussen de 18 en 36 jaar gaan het meest uit eten, vertelde het NOS journaal van 9 januari jl. Zij eten minstens één keer per week buiten de deur. Dat bleek uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Er zat één uitspraak in

    Lees meer
  • Sterke business ideeën ontstaan in coffeecorners, niet in innovatiefunnels

    14 februari 2017

    Mooi om te lezen dat JWT Amsterdam (Ralph Wisbrun, Adformatie jl.) zegt het ‘terrein van business design’ te willen ontdekken: hoe kun je met creatieve businessoplossingen bedrijven verder helpen? Hij constateert dat de reclame-industrie haar relevantie verliest. Het aandeel van reclame als communicatiemiddel wordt kleiner. Een goed inzicht, Ralph. Nieuw tijdperk Het marketingvak is verschoven. We staan met één been

    Lees meer
  • Kerstmis: het grootste brand event ter wereld

    23 december 2016

    Onlangs schreef ik een stukje over hoofdkantoren, als onderdeel van de 360graden branding strategie. Daarin gaf ik een aantal voorbeelden die geheel in lijn met het merk waren en het daarmee versterkten. Ik was er wel blij mee, totdat John Hegarty – u weet wel van het legendarische bureau Bartle Bogle Hegarty uit Londen – mij er deze week op

    Lees meer
  • Hoe 360 is jouw hoofdkantoor?

    16 november 2016

    Ooit moest ik mij voor een presentatie eens melden op het hoofdkantoor van een zorgverzekeraar en werd ik bij de ingang welkom geheten door een grijze pluim van drie werknemers, die daar gezellig stonden te roken. Geen sterk stukje branding lijkt me. Een merk is de optelsom van ál haar gedrag. En daar mag, nee moet, eens wat meer aandacht

    Lees meer