Blog

  • Wat is jouw vlag?

    15 november 2017

    Tijdens de donkere maanden worden er weer vaker spelletjes gespeeld. Mijn tip: haal Stratego van zolder! Want dit spel kan iedere marketeer helpen met het op scherp zetten van de portfoliostrategie. En dat leidt vaak tot verrassende strategische inzichten. Heb je je weleens afgevraagd wat de vlag is van jouw merk? En welke verkenners je volgend jaar kan inzetten om

    Lees meer
  • Een BHAG is goud waard

    10 november 2017

    De Rabobank heeft een nieuwe campagne, het zal je niet ontgaan zijn. Er is namelijk nogal wat kritiek op, de slogan “Growing a better world together’ maakt behoorlijk wat los. Op zich al heel wat voor een campagne, maar ik wil het over iets anders goeds hebben. Hier zien we namelijk de BHAG zijn kop boven het maaiveld uitsteken. En

    Lees meer
  • Versterkt jouw CEO het merk?

    3 november 2017

    Loopt jouw baas wel eens met gestifte lippen en hoge hakken door de gang? Waarschijnlijk niet. Het aantal vrouwelijke CEO’s is namelijk nog steeds schrikbarend laag (onlangs nog gezakt van 7% naar 6%) en de kans dat je bij Virgin werkt is klein. Als stewardess serveerde Richard Branson na een verloren weddenschap eens de drankjes uit bij Virgin Air. Met

    Lees meer
  • USP tegen het licht: Vernieuwde Shell V-Power

    6 juli 2017

    Rijdt u wel eens om voor een litertje extra fijne brandstof? Niet? Wie weet binnenkort wel. Want Shell heeft onlangs haar premium brandstof V-Power flink vernieuwd. Ik werd op de herlancering gewezen tussen het tanken door. Dat deed ik trouwens gewoon met de groene slang, want waarom zou ik in hemelsnaam benzine mijn auto in pompen die per liter bijna

    Lees meer
  • USP tegen het licht: Heineken 0.0

    18 mei 2017

    Heineken introduceert een alcoholvrije variant onder haar moedermerk en is dus toch overstag gegaan. Opmerkelijk. Zeker omdat ze dat doet dat in een Bavaria-blauw jasje. Het zou zo familie kunnen zijn. Volgens de site van Heineken is dit voor het eerst dat Heineken in het blauw verschijnt. Maar dat is niet waar. Want iedereen die wel eens in een rondvaartboot

    Lees meer
  • Wat je als marketeer van Ajax kan leren

    3 mei 2017

    Er zijn wel eens Ajax trainers geweest die voorafgaand aan de wedstrijd repten over ‘aanpassen aan de tegenstander’. Hoongelach viel hen ten deel. Aanpassen? Ajax? Nooit! Wij gaan altijd uit van eigen kracht. Met een portie Amsterdamse bluf in de basis en altijd spelend met de borst vooruit. Want: Wij zijn Ajax. Merken moeten een voorbeeld nemen aan Ajax. ‘Positioneren’

    Lees meer
  • USP tegen het licht: easyEnergy

    26 april 2017

    Hoe je bovenop de marktontwikkeling met dynamic pricing kunt zitten en misschien toch de boot gaat missen EasyEnergy – ja, familie van easyJet – biedt klanten met een slimme energiemeter (inmiddels al meer dan 3 miljoen huishoudens) prijzen tegen kostprijs. Dat klinkt aantrekkelijk, maar dat betekent ook dat prijzen per uur verschillen. De nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt is namelijk

    Lees meer
  • Agile maakt creativiteit fragile

    28 maart 2017

    Agile versterkt eigenaarschap, multidisciplinair samenwerken en wendbaarheid. Maar wordt het ook creatiever? Laat ik meteen met de deur in huis vallen, ik prefereer agile boven de waterfall-werkwijze. Dan hebben we dat gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet kritisch moet zijn. Veel bedrijven zitten nog erg in de halleluja-fase. Dus zeg niets over de pasgeboren baby. Toch

    Lees meer
  • Millennials kunnen niet koken

    14 maart 2017

    In 2020 zijn millennials het meest belangrijke deel in je klantenbestand geworden. Deepdive millennials: deel 1. Mensen tussen de 18 en 36 jaar gaan het meest uit eten, vertelde het NOS journaal van 9 januari jl. Zij eten minstens één keer per week buiten de deur. Dat bleek uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Er zat één uitspraak in

    Lees meer