Wat je als marketeer van Ajax kan leren

Wat je als marketeer van Ajax kan leren

Er zijn wel eens Ajax trainers geweest die voorafgaand aan de wedstrijd repten over ‘aanpassen aan de tegenstander’. Hoongelach viel hen ten deel. Aanpassen? Ajax? Nooit! Wij gaan altijd uit van eigen kracht. Met een portie Amsterdamse bluf in de basis en altijd spelend met de borst vooruit. Want: Wij zijn Ajax.

Merken moeten een voorbeeld nemen aan Ajax. ‘Positioneren’ betekent positie kiezen ten opzichte van je concurrenten. Hierbij zijn je concurrenten dus het uitgangspunt binnen de merkstrategie. Dat is een verkeerd en veel te verdedigend uitgangspunt. Een zwaktebod eigenlijk. Merken moeten allereerst uitgaan van eigen kracht. Zich baseren op hun heilig geloof.

Bij Ajax is dat bijvoorbeeld mooi en aanvallend voetbal. Die combinatie zit in het DNA van de club. Of van het merk, zoals je wilt. Door trouw te zijn aan die eigen identiteit komt er energie los, het stimuleert de branie. Ajax krijgt er vleugels van, dwingt het geluk af en is tot ongelofelijke prestaties in staat. Supporters komen er bovendien voor naar het stadion. Deze dynamiek geldt voor ieder merk.

Ga dus vooral op zoek naar jouw unieke kracht en geloof. Heb je die gevonden (hoera!) en blijkt dat een head-on op te leveren met je concurrent, dan nog is er niet direct reden om je aan te passen. Kijk eerst of je er niet ‘op en over’ kan.
Of je jouw positie niet toch kan claimen. Misschien heeft je concurrent daar wel ruimte voor gelaten. Hebben zij bijvoorbeeld sterke proposities die de positionering waarmaken en versterken? Maken ze kortom de positionering ook waar? De ervaring leert dat er bijna altijd ruimte is.

De sterkste merken kennen een positieve spelopvatting. Wil jij je merk op scherp zetten? Ga uit van eigen kracht.
Dan win je bekers.

Hubert van Wensen, Business Creatief bij The USP Company (en Ajacied)