Brand Thinking helpt bij het positioneren van je merk

Brand Thinking is een helder proces om samen met jou de merkstrategie op scherp te zetten. We gaan samen op zoek naar een purpose die de hele organisatie doorleeft, zodat je klanten die ook echt kunnen voelen. Mensen voelen steeds vaker aangetrokken tot organisaties met een helder bestaansdoel.

Wij noemen de purpose (of de why) in ons merkdocument de merkmotivatie. Een goede purpose komt van binnenuit en wordt niet van buitenaf op je merk geplakt. Deze onderdelen vind je straks terug in je nieuwe merkdocument:

Je nieuwe merkstrategie moet je door kunnen vertalen in merkgedrag, nieuwe proposities, optimale klantbeleving en aansprekende communicatie.

Wij gebruiken ons USP Brand Canvas om snel door te dringen tot de kern.

• Merkverleden (Story)
• Merkvisie (Outlook)
• Merkmotivatie (Why)
• Merkmissie (How)
• Merkbelofte (Promise)
• Merkmiddelen (What)
• MerkUSP’s (Discriminators)
• Merkpersoonlijkheid (Values)

Van merkstrategie naar merkmanifest

Wil je je mensen inspireren en enthousiast maken voor je merkstrategie? Laat een manifest schrijven! We kennen allemaal de moeder van alle manifesten: ‘I have a dream’ van Martin Luther King. Het manifest is een goed middel om mensen, werknemers – en waarom ook geen klanten? – emotioneel betrokken te maken bij je merk. Een goed manifest zorgt voor saamhorigheid. Voor de neuzen dezelfde kant op. Het geeft medewerkers houvast en richting. Wij schrijven regelmatig aparte manifesten voor verschillende afdelingen binnen een bedrijf. Uitgaande van één en dezelfde merkstrategie, maar met de accenten net anders gelegd. Wat betekent ‘menselijk’ voor de afdeling hypotheek? En wat voor klantenservice?
Samen tellen de manifesten op en zorgen ze ervoor dat de overkoepelende merkbelofte wordt waar gemaakt.

Een goed manifest voldoet aan onderstaande punten:

  • Het laat je visie zien.
  • Het vertelt je merkmotivatie. Je ‘geloof’.
  • Het is echt. Het komt uit de genen en de tenen.
  • Het beschrijft de waarden waar je aan hecht.
  • Het is overtuigend. Omdat je zelf overtuigd bent.
  • Het gaat uit van eigen kracht. En is daarmee onderscheidend.
  • Het is duidelijk. Iedereen begrijpt het omdat er geen moeilijke woorden in staan en omdat er concrete voorbeelden genoemd worden.
  • Het is verhalend. Het heeft ritme en het boeit.
  • Het heeft urgentie en zet aan tot actie.

Van merkstrategie naar portfoliostrategie: de workshop Merkstratego

Wij noemen de purpose (of de why) in ons merkdocument de merkmotivatie. Een goede purpose komt van binnenuit en wordt niet van buitenaf op je merk geplakt. Deze onderdelen vind je straks terug in je nieuwe merkdocument:

Je nieuwe merkstrategie moet je door kunnen vertalen in merkgedrag, nieuwe proposities, optimale klantbeleving en aansprekende communicatie.

Wij gebruiken ons USP Brand Canvas om snel door te dringen tot de kern.

• Merkverleden (Story)
• Merkvisie (Outlook)
• Merkmotivatie (Why)
• Merkmissie (How)
• Merkbelofte (Promise)
• Merkmiddelen (What)
• MerkUSP’s (Discriminators)
• Merkpersoonlijkheid (Values)

Van merkstrategie naar visuele merkidentiteit

Hoe wil je als bedrijf overkomen? Hoe ervaren mensen je organisatie als ze er rondlopen?
Of rondbrowsen. Het heeft allemaal met de identiteit van je merk te maken. Een visuele merkidentiteit weerspiegelt de persoonlijkheid van je merk. En dat gaat verder dan een nieuw logo. Hierbij kijken we naar de merknaam, het logo, de huisstijl, de vorm- en beeldtaal en de tone of voice van je merk. Een heldere en duidelijke identiteit is een onmisbaar component van een consistent uitgevoerde merkstrategie.

Meer weten?

Maak een afspraak met Hans Middelhoek
06 – 12 24 56 78
Of neem contact met ons op