BCC merkpositionering

In plaats van een nieuwe reclamecampagne wil BCC eerst een nieuwe merkpositionering ontwikkelen. Welke nieuwe rol kan BCC claimen? Zowel online als in de winkels. Wat is de USP van BCC?

Hoe hebben we geholpen?

Met Merkstrategie en Design Thinking: de herpositionering begon met intensief desk research, trendonderzoek en interviews. Vandaaruit hebben we ons Kwalitatief Onderzoek Plus opgezet. Nieuw verworven insights boden onze Business Creatieven kansen om in Ideation fase twee merkpositioneringen voor BCC te ontwikkelen. We brachten elke richting tot leven met nieuwe producten en diensten die de merkbelofte waarmaken. We bepaalden bij elke richting het archetype en schreven een USP Brand Canvas. Een merkdocument met daarin verwoord de nieuwe purpose, promise en products (ook wel de why, how en what of de visie, missie, belofte). De in klantonderzoek winnende richting met de nieuwe merkbelofte ‘BCC helpt je verder’ werd unaniem door het MT omarmt.
We werkten vervolgens aan een nieuwe invulling van de retailkalender. Nieuwe acties passend binnen de nieuwe merkstrategie. Ook ontwikkelden we een schrijfgids: een nieuwe tone of voice. Hoe praten we vanaf nu met onze klanten?

Met Brand Identity en Design Thinking: samen met een designer ontwierpen we een geheel nieuwe huisstijl. We organiseerden enkele workshops met het MT om ze 100% mee te nemen in elke stap richting het nieuwe beeldmerk, nieuw lettertype en nieuw kleurgebruik.
De volgende stap was het doorontwikkelen van de nieuwe positionering en huisstijl richting de winkels en online. We organiseerden Consumer Insight Sessies in de winkels. De insights hieruit waren het beginpunt voor het ontwerpen van een nieuwe inrichting en huisstijl van de winkels. Van plafondborden tot autobestickering. Alle dragers werden door ons opnieuw ontworpen. De nieuwe huisstijl werd uitgerold in een nieuwe pilotwinkel in Tilburg. Vervolgens werkten we samen aan een verbeterde online winkel in de nieuwe huisstijl. Van home tot product detail pagina. De hele BBC site werd opnieuw ontworpen voor een vernieuwde BBC.nl. Met nieuwe innovatieve functionaliteiten.

Wat is het resultaat?

We legden alle ‘principes en regels’ vast in het nieuwe BCC Merkhandboek. BCC kreeg bij de kick off zeer goede feedback van personeel op de nieuwe huisstijl en positionering. De opening van de pilot store in Tilburg was een succes.

De nieuwe strategie is echter nooit uitgerold. Eind 2016 is BCC van eigenaar verwisseld. FNAC heeft Darty, het Britse moederbedrijf van elektronicaketen BCC overgenomen. Er kwam een nieuwe directie.

De Business Creatieven van The USP Company brachten in korte tijd alle retail en bijbehorende online en offline trends in kaart. Door gesprekken aan te gaan met medewerkers en met onze klanten ontwikkelde het bureau een rake, nieuwe merkpositionering met heldere stippen op de horizon.

Olger Kistemaker – Director Marketing, Ecommerce, Customer Service (nu Action)

Meer weten?

Maak een afspraak met Willem van Harrewijen
06 – 422 18 904
Of neem contact met ons op