Eneco
HollandseWind

Eneco had in 2011 de keuze gemaakt voor een duurzame strategie en wil leidend zijn in de transitie naar een duurzame energievoorziening voor iedereen. Het merk ging inzetten op duurzaam, decentraal en samen. De vraag die hieruit volgde was: geef ons munitie (lees: help proposities ontwikkelen) voor onze nieuwe campagne: samen gaan we voor duurzaam?

Hoe hebben we geholpen?

Met een Wide Open proces (Design Thinking): we zijn gestart met het lezen en analyseren van al het bestaande onderzoek rondom consumenten en duurzaamheid. Hierna hebben we meerdere stakeholders binnen Eneco geïnterviewd. Vanuit deze input ontwikkelden we 11 triggers die duurzaamheid relevant maken. Deze 11 triggers – ook wel domeinen of werkvelden – waren het startpunt voor onze Ideation fase waarbij onze Business Creatieven vanuit elk domein nieuwe proposities bedachten en bestaande vernieuwden. We ontwikkelden in deze Wide Open exercitie vele nieuwe proposities die we elk een nieuwe naam, omschrijving en schets gaven. We presenteerden deze proposities op een externe locatie in Rotterdam aan het volledige marketingteam van Eneco.

Eén van de winnende propositie’s uit dit Wide Open proces was HollandseWind.Wij verlosten het product Eneco Windstroom van zijn ‘wolligheid’. En niet onbelangrijk: wij verbonden er een emotie aan; die van de eeuwenoude band tussen Nederland en de wind. Gebruikmakend van het ‘Ik hou van Holland’ sentiment maakten wij de wind voelbaar en dichtbij. We ontwikkelden een nieuwe naam, HollandseWind®. Volledig opgewekt in windmolenparken uit Nederland die Eneco zelf gebouwd heeft. Zo creëerden we een beeldbepalend product – de vlag – voor Eneco.

Wat is het resultaat?

Energie is low interest. Energie is niet sexy. Dacht iedereen. Totdat wij in 2011 van windstroom HollandseWind met de Windkrachtkorting maakten. Hoe harder het waait, hoe hoger de korting. De verkoopresultaten van de nieuwe propositie, HollandseWind®, overtrof alle verwachtingen en werd een half jaar na introductie al met een Effie bekroond.

Het succes is nooit gestopt. Ook in de zakelijke markt is HollandseWind een groot succes. NS en de Royal Schiphol Group (4 luchthavens) sloten vorig jaar een contract met Eneco HollandseWind. Ook de Winterefteling draait 100% op HollandseWind. HollandseWind is bewijs geworden van Eneco’s missie.

Werken met The USP Company is voor ons een verademing. Het bureau is niet alleen in staat is om strategisch mee te denken met onze business (marketing & sales) maar ook om creatieve concepten op te leveren die direct implementeerbaar zijn. The USP Company is in staat om op veel plekken van ons bedrijf toegevoegde waarde te laten zien. Mensen werken graag met hen en meerdere proposities (lees: successen) zijn succesvol gelanceerd.  Zowel voor de propositie Toon als voor HollandseWind wonnen ze terecht een Effie.

Erik van Engelen – Directeur Consumenten

Meer weten?

Maak een afspraak met Hans Middelhoek
06 – 12 24 56 78
Of neem contact met ons op