Eneco Toon

Hoe past een huishoudelijk apparaat in de door Eneco gekozen duurzame strategie? Hoe positioneer je hem in een nieuw, opkomend concurrentieveld? Wanneer wordt techniek emotioneel relevant en toegankelijk? Zit er een succesvol business model in deze voor ons onbekende productcategorie?

Hoe hebben we geholpen?

Met Proposition Propellor (Design Thinking): na deskresearch hebben we doorgepakt met Kwalitatief Onderzoek Plus door Consumer Insight Sessies op te zetten. Om de volle potentie van dit nieuwe business model te benutten ontwikkelden onze Business Creatieven in Ideation verschillende proposities waarin, afhankelijk van de gekozen belofte, een mix van functionaliteiten werd geoptimaliseerd. We identificeerden primaire doelgroepen en legden hen de door ons uitgewerkte proposities in kwalitatief onderzoek voor. De daaruit voortkomende consumer insights hielpen ons de propositie te formuleren en perfect aan te laten sluiten op Eneco’s duurzame merkpositionering.

Onze Business Creatieven ontwikkelden een scherpe productbelofte voor dit nieuwe product: inzicht. We ontwikkelden een aansprekende naam en transformeerden de rationele, technische Display naar het sympathieke duurzame karakter van Toon®. Toon geeft inzicht. Hij toont je verbruik. Uniek aan Toon® was het nieuwe business model: een maandabonnement. Eneco profiteert hiermee van een continue inkomstenstroom, creëert lock in en versterkt de band met de klant.

Wat is het resultaat?

Toon® is in 2013 met een Effie beloond. Juryrapport Effie: een nieuw product als nieuw business model ontstaan vanuit de WHY van het merk en communiceert de merkbelofte van Eneco! Overtuigende resultaten niet alleen op relevantie en sales, maar ook op branding!

Mooi creatief werk; van naamgeving tot vormtaal gestoeld op het inzicht. Een heldere strategie die past bij de merkstrategie en niet een losstaande campagne is.

“Werken met The USP Company is voor ons een verademing. Het bureau is niet alleen in staat is om strategisch mee te denken met onze business (marketing & sales) maar ook om creatieve concepten op te leveren die direct implementeerbaar zijn. The USP Company is in staat om op veel plekken van ons bedrijf toegevoegde waarde te laten zien. Mensen werken graag met hen en meerdere proposities (lees: successen) zijn succesvol gelanceerd.  Zowel voor de propositie Toon als voor HollandseWind wonnen ze terecht een Effie.”

Erik van Engelen – Directeur Consumenten Eneco

Meer weten?

Maak een afspraak met Hans Middelhoek
06 – 44 71 60 47
Of neem contact met ons op