FNV mist aantrekkingskracht en had hulp nodig bij een nieuwe merkbelofte. Wie zijn we nu? Waar staan we? Wat denken mensen wat we zijn? Waar kunnen we leden op gaan werven? En waar zitten ze?
Hoe hebben we geholpen?
Met Merkstrategie: We begonnen met desk research. We interviewden verschillende sleutelfiguren binnen de vakbond. We hebben oud onderzoek geanalyseerd en zijn intensief op zoek gegaan naar trends binnen en werk en arbeid (deel- en netwerkeconomie). Vanuit deze kennis werd door onze Business Creatieven een Kwalitatief Onderzoek Plus opgezet: op zoek naar nieuwe inzichten. We lieten respondenten een nieuwe vakbond oprichten.
Ook organiseerden we creatieve workshops voor de marketeers van FNV. Verworven insights werden door onze Business Creatieven in de Ideation fase omgezet in twee merkpositioneringen voor FNV. Deze richtingen hebben we aan consumenten voorgelegd tijdens onze Consumer Feedback Sessies. De winnende merkpositionering werd uiteindelijk met succes gepresenteerd aan alle verschillende bestuursorganen binnen FNV.
Wat is het resultaat?
FNV schreef met onze merkstrategie onder de arm een pitch uit op zoek naar een nieuw reclamebureau.
De nieuwe campagne raakt – vinden wij – helaas niet helemaal de kern van onze aanbevolen strategie.
Je moet stevig in je schoenen staan en graag in discussie gaan, wil je bij FNV draagvlak creëren voor een nieuwe merkstrategie. Het bureau ontwikkelde een nieuwe merkpositionering waarin ze knokten om solidariteit opnieuw uit te vinden en in deze tijd te plaatsen. Ze schreven: solidariteit leeft, maar krijgt geen water en geen zon. We moeten solidariteit de status teruggeven die het verdient. Door te laten zien hoe mooi het is. Dat is ze gelukt.
Christian de Boer – Manager Communications and Marketing
Meer weten?
Maak een afspraak met Hans Middelhoek
06 – 44 71 60 47
Of neem contact met ons op