Skip to main content

En ze hebben het tij mee, want we staan voor een aantal grote transities, in energie, woningbouw, gezondheid, landbouw, voeding. ‘Verandering is de enige constante’. Maar dat niet iedereen van verandering houdt, werd mij afgelopen weekend duidelijk in het winkelcentrum, waar een groepje demonstranten ieder zijn eigen strijd voerde tégen verandering. De een tegen 5G, een ander tegen pinnen, tegen vaccinaties, tegen het eten van insecten en zo verder. Wat hen bindt is hun wantrouwen en angst voor verandering.

Innovators richten zich graag op de advanced consumers, de early adopters. Maar verdiepen we ons voldoende in de sceptici, de critici, de laggards? Claudy, Garcia & O’Driscoll deden onderzoek naar de weerstand bij innovaties: ‘Consumer resistance to innovation—a behavioral reasoning perspective’. Het advies van de onderzoekers: focus niet alleen op de benefits van je innovatie, maar verdiep je ook in de gepercipieerde nadelen. Neem de critici serieus. Welke pains ervaren zij? Wat houdt hen tegen? Voor de grote maatschappelijke transities is het belangrijk dat we iedereen aan boord krijgen.

Voor je nieuwe product is het leerzaam om je oor ook te luisteren te leggen bij de criticasters. Vaak blijken hun twijfels breder te leven onder de doelgroep. Verleid ook de achterblijvers en geef zo de verandering een boost!