Skip to main content

Is bescherming van de huid nog wel voldoende?

Er waren tijden dat we onze baarden scheerden met zwaarden. Kwam je ongeschonden van het slagveld, kon je alsnog ten onder gaan aan een gapende adamsappel. Tant pis. Maar mannen werden gevoeliger en scheermerken zagen het licht. Veroverden de wereld met veel kleinere messen. Talloze innovaties volgden elkaar snel op en mijn oog viel deze week op de laatste: de Skinguard Sensitive van Gillette. Tegen het licht ermee. Waarvan akte.

Ik mag ‘m ter introductie meenemen voor €9,74. Normaal kost ‘ie €14,99. Dat is 4 euro duurder dan bijvoorbeeld de Mach3 van Gillette, waar je een mesje meer bij krijgt. Maar goed, de nieuwste Gillette biedt je dan ook de unieke SkinGuard technologie: speciaal voor de gevoelige huid is tussen de twee messen een strookje aangebracht, dat een trekkerig gevoel vermindert en het haar vanaf de huid scheert, zodat irritatie wordt voorkomen. De precisietrimmer op de achterkant is daarnaast geweldig voor moeilijk bereikbare zones en om je gezichtshaar te stylen.
Ja mensen, er is in de tijd een hoop veranderd. Ik lees het allemaal op de site van Gillette.

Hoewel de laatste tijd steeds minder, scheer ik mij al sinds de glorietijden van aftershavemerk Fresh Up (‘Ik hou van haar. En van Fresh Up!’). Een man met ervaring dus. En precies één ervaring is mij in al die tijd bijgebleven: de scheerbeurt met de rode Wilkinson Sword (het scheermerk dat eerst 100 jaar pistolen en zwaarden maakte). Wilkinson beloofde met een klein strookje gel boven het mes mijn huid tijdens het scheren meteen een glad en fris gevoel te geven. En verdomd, het werkte, lekker!

The best a man can get?
Ik ben benieuwd naar de Skinguard Sensitive van Gillette. Dus hup, onder de douche. En inzepen maar. Ik zet het mes aan de kin en beweeg ‘m soepel naar beneden. Dat gaat allemaal prima, de huid blijft ongedeerd. Toch blijft de Wow-ervaring uit. Misschien ben ik niet gevoelig genoeg, maar of we hier met een ware scheerrevolutie te maken hebben betwijfel ik.

Het is knap hoe Gillette telkens weer incrementeel weet te innoveren in deze ‘red ocean’ en marktaandeel weet te pakken, maar we mogen tegenwoordig wel wat kritischer zijn. Ieder jaar gooien we met zijn allen wereldwijd zo’n 2 miljard scheermesjes weg. Regelmatig met handvat en al. Ze zijn het meest vervuilende product in de badkamer, het levert 500.000 kilo plastic afval op per jaar. En verreweg het meeste komt van marktleider Gillette. Op hun site (en ook op die van eigenaar Procter & Gamble) lees ik niks over dit issue. Nou ja, alleen dat de mesjes op dit moment niet recyclebaar zijn. Ik vraag me af: is Gillette nog steeds ‘The best a man can get’?

Zero-waste bathroom
Zeker als ik lees over duurzame varianten, zoals het Amerikaanse Preserve, waarvan de handvatten van de mesjes gemaakt zijn van honderd procent gerecyclede yoghurtbekers. De scheermesjes zelf zijn 100% recyclebaar en ook het papier bij de verpakking is duurzaam, inclusief de inkt die gemaakt is van soja. Zero-waste scheren dus.

En ook helemaal van nu is de hippe ‘Safety razor’. Deze bestaat uit een stevig, roestvrijstalen handvat met kop, die je kan openschroeven en waar je een scheermes tussen kan schuiven. Dit mesje is niet meer dan een metalen plaatje met gaatjes erin, dat aan weerszijden superscherp geslepen is. Komt geen plastic aan te pas. En de messen gaan veel langer mee. Overigens lijkt ‘ie verdacht veel op het allereerste ‘veiligheidsscheermes’ met verwisselbare mesjes, dat de Amerikaanse uitvinder King Camp Gillette in 1901 uitvond. Of de gevoelige Gillette metroman van nu meteen met dit übermannelijke mes overweg kan, is wel de vraag, je ligt open voordat je het weet.

Ik zou Gillette willen aanmoedigen om de volgende keer eens niet incrementeel, maar breakthrough te innoveren. En naast bescherming van de huid, zich ook te richten op die van de aarde.

Hubert van Wensen
Innovation Creative bij The USP Company