Ik zat mij afgelopen donderdag flink te ergeren in de file. Gelukkig trok BNR mijn aandacht. Het aandeel Netflix ging omlaag. Ik snapte het niet helemaal. Het was een gemengd bericht. Netflix groeit hard: een omzet plus van 27% op 4,2 miljard dollar. Rond kerst kregen ze 8,8 miljoen nieuwe klanten erbij. Maar, zegt Netflix, het maken van content kost veel geld, dus de winst loopt terug. Nog altijd een kwartaalwinst van 134 miljoen dollar. Maar het is minder dan het vorige kwartaal: 403 miljoen. Naast Hulu en Amazon komen Disney en WarnerMedia met eigen streamingdiensten, zei BNR. Dus het aandeel Netflix ging omlaag.

Huh?

Netflix was voor mij het schoolvoorbeeld van scenarioplanning. Je bedrijf voorbereiden op de toekomst. Innoveren op Horizon 3. In 1997 ging Netflix de wedstrijd aan met Blockbusters. Een videotheek-keten vol VHS-banden. Netflix bood online 1000 DVD filmtitels te huur aan (230 van elk) en stuurde de bestelde film met de post naar haar klanten. Tien jaar na de start, in 2007, ging Netflix haar films voor het eerst streamen. Het was de doodsteek voor videotheek-keten Blockbusters.

Reed Hastings, de oprichter van Netflix, voorzag ‘streaming’ vanaf dag één. Hij wist dat het ging komen, alleen niet wanneer. In een interview zei hij: “We want to be ready when Video-on-demand happens. That’s why the company is called Netflix, not DVD-by-mail.

Wat een held.

De eerste vraag die door mij heen schoot in de file was: wat zou ik nog meer streaming willen hebben. Het duurde nog geen seconde: games. Ik heb nog wat in te halen sinds SuperMario Bros Bro. Ik dacht aan Fifa18, Grand Theft Auto, Fortnite zou helemaal leuk zijn. Misschien niet de laatste versie. Die moet eerst wereldwijd verkocht worden. Snap ik. Maar de voorlaatste release is wat mij betreft prima. Net zoals het werkt met bioscoopfilms. Twee auto’s verder dacht ik ook nog even aan streaming opleidingen en omscholing. Ga mensen in deze ‘digital age’ helpen richting toekomst-bestendige banen.

Vanochtend ben ik even gaan googelen. Is Hastings nog steeds een visionair? Hoe kijkt hij naar de toekomst? Wie is straks zijn concurrentie? In 2017 zei hij:

“The opera and the novel were marginalized by films and TV. The substitute for films and tv will be pharmacological. In twenty or fifty years, taking a personalized blue pill, you just hallucinate in an entertaining way and then a white pill brings you back to normality is perfectly viable,” said Hastings. “And if the source of human entertainment in thirty or forty years is pharmacological we’ll be in real trouble.”

Zo hee. Mooi voorbeeld van black mirror future thinking. Ik zou bijna zeggen, die pil is er al. 20 miljard euro omzet per jaar. En ze maken hem in Brabant (en ze dumpen het chemisch afval elk weekend in onze bossen).

Gaming is op dit moment de disruptor van tv en film. Als ik Netflix was, zou ik inzetten op Gamestreaming. Ik googelde snel verder, want ik kan niet de enige zijn met dit idee.

Klopt.

Amazon werkt aan Gamestreaming dienst.
Persbericht – 10 januari 2019 – De dienst van Amazon zou nog volop in ontwikkeling zijn en op zijn vroegst pas in 2020 beschikbaar komen. Gamestreaming is een relatief nieuwe manier van gaming. De games worden afgespeeld op krachtige computers bij in dit geval Amazon, en naar de gebruiker thuis gestreamd.

Netflix is niet met gaming bezig. Netflix beweegt een andere kant op. Ze is langzaam maar zeker aan het verworden tot een grote, slimme filmstudio met thick data als grote USP. De algoritmes vertellen hen dat er wel markt is voor een rom-com. Ook al beweert Hollywood van niet. Ze zijn agile en lopen voor op de rest. Ze bedienen trends en doelgroepen, zoals de nieuwe oudere met series als Grace & Frankie.

Disney heeft eigen tv zenders. Kocht recent Fox. En Disney Streaming komt eraan. Dit jaar nog. Met Pixar, Marvel en Star Wars hebben ze sterke troeven in handen. Analist Morgan Stanley voorspelt 23 miljoen gebruikers voor Disney Streaming in 2024. Het wordt spannend.

De grote studio’s staan onder druk, willen blockbusters en keren hun rug naar risico: de kleine independant filmmakers. Netflix geeft talentvolle makers wel kansen. Het brave Disney toont geen R-rated content (17+). Op Netflix zien we Heisenberg gewoon crystal meth maken. Gaan ze bij Disney niet doen. Want Disney is voor families.

Het aandeel Netflex ging omlaag. Een mooi instapmoment.

 

Willem van Harrewijen
Business Creative/Founder
Innovatiebureau The USP Company