Skip to main content

Elon Musk is de koning van de Moon shots. Hij flikte het afgelopen week met Space X. De Crew Dragon koppelde met de ISS en landde daarna veilig op aarde. Petje af.

Je hebt er vast weleens van gehoord. Het begrip Moon shot. Het is ontstaan in 1969 met de Apollo 11 die de eerste mens op de maan zette. Het onmogelijke werd mogelijk. Google X wordt ook wel de Moon Shot Factory genoemd. Het innolab van Google gebruikt Moon Thinking voor zijn meest innovatieve projecten. Google Glass, Project Loon (internet via een netwerk van ballonnen), zelfrijdende auto’s, maar ook project Calico dat zich richt op levensverlenging.

Moon Thinking moet de grote problemen van deze aarde radicaal oplossen. Motto: wordt niet 10% beter dan de competitie, maar wordt 10 keer beter. John F. Kennedy inspireerde er een natie en de hele wereld mee. Ondanks goedbedoelde innolabs komt het Moon shot denken bij de meeste bedrijven en organisaties niet van de grond. Het lukt ze simpelweg niet om uit de wurggreep van het incrementeel innoveren te komen. Eén van de oorzaken is ‘confirmation bias’. De neiging om nieuwe informatie te zien als bewijs voor reeds bestaande overtuigingen. Als gevolg daarvan herkent men alleen kansen die verband houden met de status-quo, in plaats van meer waardevolle kansen die nog gewoon uit het zicht zijn.

Om hieraan te ontsnappen moet je de insight sessies, het A/B testen en agile sprinten ver achter je laten. Toe maar. Ik heb nog wel een feitje om je te helpen: onderzoekers aan de Harvard Business School hebben in een recent veldexperiment ontdekt dat de agile werkwijze het afwijkend denken in organisaties verminderd.

Wat dan wel?

Scenario Thinking helpt. Werk aan je toekomst als scenario schrijvers van een Science Fiction film. De bedenker van Evernote kreeg het idee bij het zien van de science fiction film Dune. Ik ben zelf helemaal gek van de film Blade Runner. In 1982 kwam deze film uit. Mind blowing vond ik hem. Ik zag voor het eerst bewegende reclame op gebouwen. In dit geval een Geisha die een snoepje eet. Kijk even mee.

De scenario schrijvers van Blade Runner hadden de toekomst raak voorspeld eind jaren 70. Pas in 2001 werd in de States het eerste digitale billboard geplaatst. Met 32 pixels nog erger low res dan het filmpje hierboven.

Vorig jaar kwam Blade Runner 2049 uit. Dat is precies over 30 jaar. Hoe denk je dat een billboard er dan uitziet? Opnieuw deden de scenario schrijvers van Blade Runner 2049 een voorspelling. Het is 3d hologram, het is interactief en speelt in op je gevoelens met gezichtsherkenning. Nog een keer de kracht van Scenario Thinking in volle werking. Kijk even mee.

Bouwmarkt Lowe’s staat op nummer 1 in retail innovatie in de Fortune. In 2012 werkten ze met scenario schrijvers aan toekomstige producten en diensten voor deze retailer. Ze werkten de scenario’s uit in stripboeken. Ze waren de eerste met autonome robots in het magazijn en in de winkel, waren de eerste met 3d printing services. Er staat er zelfs één in de ISS. En ze ontwikkelden exo skeletons voor hun personeel. Geen slecht idee nu de bouwindustrie het moet doen zonder jonge instroom van personeel.

Moon shots komen alleen van de grond als je samenwerkt met mensen die geen last hebben van zwaartekracht (lees: je daily business). Zoek geen facilitators, zoek samenwerking met zero gravity thinkers. Creatieve mensen die de toekomst voor je kunnen bedenken.

Willem van Harrewijen
Business Creatief – Scenario Thinker
The USP Company

Bron: Harvard Business Review