Merkstrategie

Internal branding:
we helpen je van merkstrategie
naar merkmanifest

Wil je je mensen inspireren en enthousiast maken voor je plannen? Schrijf een manifest! Een kort en krachtig verhaal dat vertelt waar je als merk voor staat en waar je in gelooft. Sinek op een A4-tje, zeg maar. We kennen manifesten wel vanuit de politiek. Zoals – om meteen maar de moeder van alle manifesten te noemen – ‘I have a dream’ van Martin Luther King. Ook in het bedrijfsleven wordt de vraag naar een manifest steeds groter. En dat is een goede zaak, want het is een heel goed middel om werknemers – en waarom ook geen klanten? – emotioneel betrokken te maken bij het merk.

Het manifest zorgt ervoor dat ‘de merkstrategie’, die nog wel eens onderin de bureaula begraven ligt, tot leven wordt gebracht. Omdat in gewone mensentaal wordt uitgelegd wat je bedoelt en vooral ook omdat je mensen mee kan nemen in je verhaal.

We schrijven een verhaal dat inspireert en energie geeft. Zodat je werknemers gaan doen wat je graag wilt dat ze gaan doen. Niet omdat het moet, maar… omdat ze het zelf willen. Een goed manifest zorgt voor saamhorigheid. Voor de neuzen dezelfde kant op. Naar voren gericht. Misschien een tikkie omhoog. Het geeft medewerkers houvast en richting. Merk en mensen. Als die twee overeenkomen heb je een sterk merkmanifest.

Een goed manifest voldoet aan onderstaande punten:

  • Het laat je visie zien.
  • Het vertelt je merkmotivatie. Je ‘geloof’.
  • Het is echt. Het komt uit de genen en de tenen.
  • Het beschrijft de waarden waar je aan hecht.
  • Het is overtuigend. Omdat je zelf overtuigd bent.
  • Het gaat uit van eigen kracht. En is daarmee onderscheidend.
  • Het is duidelijk. Iedereen begrijpt het omdat er geen moeilijke woorden in staan en omdat er concrete voorbeelden genoemd worden.
  • Het is verhalend. Het heeft ritme en het boeit.
  • Het heeft urgentie en zet aan tot actie.

Afdelingsmanifest

Een merkmanifest betekent overigens niet per sé één manifest. Wij schrijven regelmatig aparte manifesten voor verschillende afdelingen binnen een bedrijf. Uitgaande van één en dezelfde merkstrategie, maar met de accenten net anders gelegd. Wat betekent ‘menselijk’ voor een hypotheek? En wat voor klantenservice? Zo’n afdelingsmanifest werkt verder op dezelfde manier als die voor het gehele bedrijf. Ze inspireren en geven energie. Samen tellen ze op en zorgen ze ervoor dat de algemene merkbelofte wordt waar gemaakt.

Het schrijven van een goed manifest gaat niet over één nacht ijs. Maar het is de moeite waard. ‘We believe there is a correlation between inspiration and perspiration’, zegt Nike. En dat geloven wij ook.

Meer weten?

Maak een afspraak met Hans Middelhoek
06 – 12 24 56 78
Of neem contact met ons op