Heineken introduceert een alcoholvrije variant onder haar moedermerk en is dus toch overstag gegaan. Opmerkelijk. Zeker omdat ze dat doet dat in een Bavaria-blauw jasje. Het zou zo familie kunnen zijn. Volgens de site van Heineken is dit voor het eerst dat Heineken in het blauw verschijnt. Maar dat is niet waar. Want iedereen die wel eens in een rondvaartboot in Amsterdam heeft gezeten weet dat bovenop Hotel de L’Europe een groot blauw Heineken logo prijkt. Freddy was destijds furieus op de gemeente Amsterdam, hij zou voor zijn eigen naam op zijn eigen hotel precariorechten moeten betalen. Prompt liet ‘ie de letters Heineken in blauw oplichten. Zo was er geen sprake meer van een ‘merk’ en hoefde hij niet te betalen. De e’tjes lachen zich nog een breuk. Al was het maar omdat Heineken ook in blauw gewoon Heineken blijft. Freddy begreep toen al dat een dynamisch logo een merk fris en energiek maakt.
Of dichten we hem nu té veel eer toe?
Hoe dan ook, het Heineken merk is nu dus ook lid van de blauwe knoop. En de vraag is: hoe smaakt ‘ie? Want met smaak kan je je, in tegenstelling tot gewoon bier, nog echt onderscheiden in deze categorie. Je bent al een knappe jongen als je het zoetje van Amstel van het volkoren bruin van Brand kan scheiden. Laat staan dat je de pilsen uit elkaar kan halen die nog meer op elkaar lijken, dat lukt bijna niemand. Maar bij alcoholvrij bier proef je direct of het bier naar bier smaakt.
Goed dus dat Heineken de boel serieus neemt. Want in een booming markt heeft ze er twee jaar voor uitgetrokken om voor haar alcoholvrije variant tot de échte Heinekensmaak te komen. Hij moet exact hetzelfde smaken als de gewone Heineken lees ik. Top! Dat dat fris met een mooie balans tussen fruitigheid en bitterheid is, heb ik nooit zo geproefd. Maar belangrijker vind ik dat de echte Heinekensmaak naar bier smaakt. En dat de 0.0 variant dat nu dus ook doet. Iets dat nog geen concurrent gelukt is.
Om tot die echte Heinekensmaak te komen worden twee USP’s in de strijd gegooid: Het unieke Heineken A-gist – een schimmel die in 1886 in het Heineken laboratorium ontdekt werd en deze geuzennaam kreeg, ja een stukje marketing kan je wel aan de familie overlaten – en daarnaast blijkt het bier ‘dubbel gebrouwen’. Er worden twee verschillende stromen gebrouwen die uiteindelijk bij elkaar gevoegd worden om tot de optimale smaak te komen voor Heineken 0.0. Hoe dit exact in elkaar zit blijft het geheim van de brouwer. En of dit het bier ook dubbel zo lekker maakt zullen we zo gaan ervaren.
Want geprikkeld door het bushokje bij mij om de hoek leg ik mijn six pack in de ijskast, laat de flesjes tussen de 2 en 5 graden Celsius worden en open de nieuwe alcoholvrije wereld van Heineken. Een wereld zonder mooie kraag met schuim, blijkt helaas al snel.
Dan een slok.
Ik proef…geen bier. Ik kon het ook al nauwelijks geloven. Wel jammer en toch ook een risico voor het merk. Maar op korte termijn wordt Heineken 0.0 vast een succes. Want het is wel het lekkerste alcoholvrije biertje in de markt.
En daarmee het beste alternatief voor een avondje cola.
Hubert van Wensen
Business Creatief bij The USP Company (en als het moet alcoholvrij bier drinker)