Leuk hoor, zo’n rubriek ‘USP tegen het licht’. Maar vind ze maar eens. Die USP’s. Da’s nog helemaal niet zo eenvoudig. Vraag een willekeurige marketeer naar de USP van zijn product en het blijft vaak ijzig stil. Ik kon daarom ook m’n geluk niet op toen ik laatst met mijn neus in de boter viel. Of beter gezegd, in het witgoed.

Touwtjestruc
Wat was het geval? ‘We’ hadden een nieuwe wasmachine nodig. Op zich draait de AEG na 8 jaar nog steeds lekker mee. Het enige is, de deur kan al een tijdje niet meer open. Dat is onhandig. En met mijn touwtjestruc, waarbij door een touwtje achter het deurtje te plaatsen het slotje alsnog open kan worden geklikt, had ik het op een gegeven moment ook wel gehad. Al was het maar omdat de vrouw des huizes het trucje niet beheerst. En ik daardoor inmiddels een volle trommel blind en achterstevoren binnen de minuut op het droogrekje weet te krijgen (Alles vrij hangend!). Niet de bedoeling.

Lekker offline winkelen
Kortom, naar de winkel. Gefietst, niet gesurft. De argumenten ‘advies van een (leuke) vakman’, ‘voelen’ (de machine), ‘de gunfactor’ (van de leuke vakman), ‘als er iets is kan ik gewoon langs’ en ‘even lekker m’n huis uit’, zorgden ervoor dat ik als de wiedeweerga in het wiel van mijn vrouw probeerde te geraken.

Gelijktijdig stapten we de wereld van Electroworld binnen en na een tijdje het verkoopverhaal aangehoord te hebben zag ik m’n kans schoon: “Heeft deze wasmachine eigenlijk ook iets unieks?”. Geen stilte dit keer. Wat zeg ik, voor ik het wist werden van maar liefst 3 machines de USP’s uit de doeken gedaan. Wat goed!

USP’s op een rij
In de prijsklasse tot 800 euro hebben we daar allereerst de AEG 7000-serie L7FE84CS, die met ‘ProSteam®’-technologie op de proppen komt. Hiermee kun je stoom toevoegen aan het wasprogramma, zodat je kledingstukken met wel 30% minder kreuk de wasmachine uitkomen. En je dus minder lang aan het strijken bent. Ideaal! Voor mij in dit geval.

Bovendien lees ik op mijn mobiel dat minder strijken ook minder slijtage van vezels betekent, waardoor je kleding er langer als nieuw blijft uitzien. En even verderop de job-to-be-done: ‘bij AEG gaat het erom je kleding in topconditie te houden, zodat jij zo lang mogelijk kan blijven genieten van die dure blouse en je favoriete trui’. Daar doen ze het bij AEG voor. Laat ook de nieuwe TV commercial zien.

Dan de Bosch WAT28695 NL i-DOS. Vernoemd naar het i-DOS doseersysteem. Dat werkt zo: je kiepert gewoon je hele fles wasmiddel in één keer in het bakje, de Bosch weegt de volgende 20 wasbeurten telkens de hoeveelheid was en meet hoe vuil die is, om vervolgens elke keer precies de juiste hoeveelheid water en wasmiddel toe te voegen. Slim! Zelf doseren is behoorlijk nattevingerwerk, ik gooi er ongetwijfeld vaak veel te veel in. Wat niet alleen pijnlijk is voor m’n portemonnee, maar ook voor het milieu me dunkt.

Dat Bosch met i-DOS komt is wellicht geen wonder, want hier lees ik een hoop over duurzaamheid. ‘Technologie voor het leven’ is het uitgangspunt. In 1931 stelde Robert Bosch ‘menselijkheid’ al boven het maar ten koste van alles maken van winst.


https://www.bosch-home.nl/bosch-ontdekken/duurzame-producten

Goed, hebben we nog staan de Samsung WW90K6604QW ‘AddWash’. Die mij helpt om het onmogelijke te doen: een vergeten sok alsnog in de machine mikken als de was al draait. Een uniek luikje in de deur maakt dat mogelijk. Een innovatie ontstaan vanuit de Samsung missie ‘Do What You Can’t’. Waarmee ze een hele herkenbare ‘pain’ verzachten. Hoewel sokken in dit geval eigenlijk geen goed voorbeeld is. Die kan je er namelijk net zo goed niet alsnog ingooien, want op mysterieuze wijze weten ze altijd spoorloos te verdwijnen tijdens een wasbeurt. Hoe kan dat??

Hoe dan ook, Samsung mag dan in het Koreaans letterlijk ‘3 sterren’ betekenen, ik geef er hier mooi 5.

Moeilijk, moeilijk dus, om een keuze te maken. Want voor alles valt wel wat te zeggen. Stuk voor stuk keiharde USP’s bovendien. Uniek.

En de winnaar is…

Terwijl ik tijdens het keuzeproces in gedachten de berg was op mijn strijkplank steeds harder zie groeien en de AEG Superhero ‘ProSteam’ op het punt staat me te redden, hoor ik mijn vrouw opeens zeggen: “Bij AEG heb ik toch het beste gevoel”. En zo zorgen functie (USP) en emotie (gevoel) er samen voor dat we met een nieuwe AEG machine de winkel uit lopen. Nou ja, niet helemaal. De leuke vakman komt hem binnenkort gratis bezorgen. Want een trouwe klant laat je natuurlijk niet in de steek. Ik zorg dat ik thuis ben!

Hubert van Wensen
Business Creative bij The USP Company